tag:blogger.com,1999:blog-29552147.comments2012-09-23T14:31:24.269+02:00Bloggingjeanette tranberghttp://www.blogger.com/profile/00327419343251230927noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-29552147.post-1157208447943837722006-09-02T16:47:00.000+02:002006-09-02T16:47:00.000+02:00Den er kanskje nødvendig i forhold til å etterkomm...Den er kanskje nødvendig i forhold til å etterkomme de kravene som stilles fra sentrale hold, som feks Kunnskapsløftet og Program for digital kompetanse. Nødvendig er et sterkt ord kanskje i denne sammenheng, men det er vel ikke tvil om at blogging - ikke som sjanger nødvendigvis men ... - som verktøy for publisering og som kollaborasjonsverktøy, legger til rette for at læreren og elevene kan nå disse målene. <BR/><BR/>Jeg er på vei ut til virkeligheten - i ny jobb, og har foreløpig kun sett nytten av blogging i egne studier. Jeg er selvfølgelig svært spent på hva som venter meg, og har noen selvfølgelig noen anelser. Ett hinder i dag, er at datamaskinene er plassert på labber. Det er en tungvint og unaturlig måte å jobbe på. Tenk om vi skulle hatt et rom for penner og papir, og at skolens elever måtte sette seg på liste for å bruke det rommet. Når vi så kom dit, ble vi nødt til å vente på at blyantspissere (driftere/reparatører) skulle bli kjørt ned fra kommunen slik at vi kunne fått spisset blyantene! Det er nok en del ting som må på plass, og vi får bare håpe at infrastrukturen blir så god at læringsutbytte blir hovedfokus i undervisningen. Så enig, så enig! <BR/><BR/>I USA er målet at hver elev skal ha sin egen laptop, og det er mange steder som har nådd målet. La oss håpe ... vi kan jo drømme ... I Program for digital kompetanse er det et mål at vi skal være best i verden innen 2008, men allerede i våre målsetninger henger vi tydeligvis etter... Nå ja, Rom ble ikke bygget på en dag, og vi har noen kulturelle hindre som må forseres. Kanskje trenger vi tregheten, slik at vi kan erfare gjennom prosesser? <BR/><BR/>Vi er vant å knytte kunnskapen til vårt bryst, i motsetning til å dele kunnskapen med andre. Vi skal ikke tro at vi er noe! Blogging i skolen kan og vil være en motvekt som stimulerer til delingskultur. Bare tenk på sagestykkenes verdi og bruksområde når ikke vi sitter med hvert vårt lille stykke i fanget, men villig bytter og forbedrer hverandres emner! Det handler vel om at læring er kommunikasjon, og at IKT er papir og penn overlegen som medium. Nødvendighet er relativt, og henger i undervisningsammenheng sammen med de sentrale målsetningene.<BR/> <BR/>Takk for din kommentar, og at du deler! Kjente ikke til siden din. Den ligger nå i menyen. Det blir spennende å følge deg. Lykke til :O)jeanette tranberghttps://www.blogger.com/profile/00327419343251230927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29552147.post-1157204249977326342006-09-02T15:37:00.000+02:002006-09-02T15:37:00.000+02:00Slik jeg forstår teksten din, er det du er opptatt...Slik jeg forstår teksten din, er det du er opptatt av å begrunne at blogging, som bruk av andre elektroniske medier, er en skrivesjanger det er helt nødvendig å kjenne til for å delta i et moderne elektronisk samfunn. Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg i dette. Slik jeg ser det, er IKT, som penn og papir, et naturlig verktøy i arbeidshverdagen. Hovedmålsetningen må likevel være å se på det nettopp som det. Det er nemlig ikke noe poeng i å være svært god med sagen hvis ingen av stykkene dine kan brukes til noe fornuftig. Formålet med bruk av IKT i skolen må derfor hele tiden være rettet mot "hvordan dette verktøyet forbedrer læringen". Jeg tror man er på vei dit i skolene i dag, men ettersom datamaskiner på mange skoler fortsatt er mangelvare, vil arbeid med IKT få et aspekt av "sagetrening" ved seg...Anonymousnoreply@blogger.com