tirsdag, november 06, 2007

Det er ikke bare ...


Filmen over er laget av Michael Wesch, og er nr. 2 i en serie av 3 (den første heter Information R/evolution (snerten tittel!)). Den går varm på Youtube med sine - nå - 739298 visninger og over 4000 kommentarer. Du kan lese mer om om filmen og dens bakgrunn på opphavsmannens blogg Digital Ethnography.

Konklusjonen oppsummeres kort av Tim Bulkeley - her i enda kortere versjon:

It is not what we teach, it is how we are teaching that is the problem!
(...) So, what do we do to change how we are teaching?

Samtidig stiller denne karen noen spørsmål fra bakerste rad:





Han setter (peke)fingeren på, og legger fokus og ansvaret på eleven, eller den lærende.

Jeg skulle så gjerne sendt dem lenken til Rolf Baltertzens blogpost IKT-skole for fremtiden - siden man etterlyser eksempler som dette. Synd de ikke lærer norsk over there. Oppsummeringen vitner om noen som har klart å ta tak i begge aspektene.

Mine barn har begge store deler av barneskolen gått på en topp moderne IKT skole. Nå om dagen treffer jeg flere av disse elevene igjen i min vikarvirksomhet. Til min store overraskelse synes de fleste at den undervisningen de nå får - på ungdomskolen - som heller mer mot en tradisjonell form jeg selv kjenner fra egen skolegang er bedre fordi de lærer mer.

Mest av alt kritiserer de organiseringen av arbeidsøktene og kommer med en massiv kritikk av at de brukte alt for lang tid på å finne seg arbeidsplasser i det åpne landskapet. Noen sier de suset rundt halve dagen før de fikk satt seg, at ingen gjorde noen ting, og at de koser seg nå med en egen fast plass.

Det har Stovner altså enkelt løst med å gi elevene skjermede faste plasser, mens lærerne svermer som bier. That is how they teach! Så er det også litt opp til elevene, som kommentatoren påpeker. It's not only how you are thought, it's also how you choose to learn :)
Det blir spennende å følge disse elevene og lærerne videre.

Ingen kommentarer: